isaf pzz icm windguru

Kompas taktyczny Race Master

Parę słów na temat elektronicznego kompasu taktycznego Race Master . Nie ukrywam że to urządzenie jest bardzo przydatne podczas regat żeglarskich.   Kompas ten ma parę  ważnych funkcji działa jako normalny kompas,  kompas taktyczny (oscylacje wiatru), pomiar korzystnego końca linii startu i pomiar czasu na starcie.

Przed zakupem tego urządzenia należy sprawdzić czy nasza klasa dopuszcza stosowanie tego typu kompasu. Na przykład takie klasy jak Star, 505, Micro czy jachty morskie mogą mieć tego typu kompasy . Kompas zasilany jest bateriami słonecznymi a dolnym lewym rogu wyświetla sie poziom naładowania baterii. Nie ma obaw ze nagle wysiądzie nam bateria i kompas przestanie działać.

Parę zalet taktycznych: Kompas ułatwia rozpoznanie oscylacji wiatru, fazę zmiany w której się znajdujemy.  Określa średni kierunek wiatru i kont zwrotu. Pomaga w określeniu korzystnego końca linii startu. Służy również do pomiaru czasu,  odliczania czasu do sygnału startu. Poniżej opiszemy parę funkcji które na pewno przydadzą się podczas regat.

1.Tryb pracy kompas. po włączeniu urządzenia  kompas  wskazuje  kurs którym obecnie żeglujemy

2. Kompas taktyczny ( pomiar oscylacji wiatru średniego kierunku wiatru i konta zwrotu) Przed startem rozpoczynamy od sprawdzenia oscylacji. Kompas mamy włączony w trybie kompas odpływamy na świeży wiatr żeby nie było zakłóceń wiatru spowodowanych obecnością innych jachtów. Włączamy opcje pomiaru oscylacji  żeglujemy na początku np. lewym halsem około 2 min zanim na kompasie nie pojawi się napis tack. Następnie robimy zwrot na drugi hals i  żeglujemy do czasu aż kompas nie skończy obliczeń. Po zakończeniu pomiarów wyskakuje kont zwrotu i nasz kurs nastepnie pojawia się poniżej kursu odchyłka od średniej + albo – w zależności czy zmiana jest ostrząca + albo malejąca – .Najlepiej tego pomiaru dokonać bezpośrednio przed startem gdy mamy pewność że wiatr sie w miarę ustabilizował.

Poniżej na poszczególnych obrazkach widac odczyty kompasu i kury jakimi żegluje nasz jacht. Poniżej zmiana odpadająca dla jachtu żeglującego lewym halsem

Na następnym obrazku poniżej zmiana ostrząca dla jachtu na lewym halsie. Zmiana o siedem stopni od średniego kierunku wiatru.

Na następnym obrazku  poniżej widzimy ostrząca zmianę wiatru  dla prawego halsu

Gdy już mamy średnie dla lewego i prawego i halsu, kont zwrotu możemy się przymierzyć do sprawdzenia linii startu.

3. Pomiar linii startu

Na kompasie zmieniamy opcje na pomiar linii startu. Żeglujemy wzdłuż linnii startu włączamy przycisk pomiarowy. Kompas pokazuje nam który koniec jest korzystny i o ile stopni.

Linia startu startu ustawiona pod kontem 90 stopni do średniego kierunku wiatru (obrazek poniżej) . Czasami się tak zdarza że w czasie ostatniej minuty do startu i  startu  linia jest prostopadła do kierunku wiatru ale jest to zjawisko bardzo rzadkie. Zazwyczaj jest tak że jakiś koniec linni startu jest korzystny i tam sie gromadza najlepsi zawodnicy.

Linia startu może być ustawiona pod różnym kontem w stosunku do średniego kierunku wiatru. Tak jak na obrazku poniżej gdzie różnica wynosi 12 stopni. Trzeba mieć świadomość że pomiar był wykonywany np. przed 10 minutami a wiatr cały czas się zmienia. Nasz pomiar w tym momencie jest kontem do wiatru zmierzonego 10 min temu. Jeżeli nie ma jakiejś stałej zmiany średniego kierunku wiatru to jest OK

Kierunek wiatru zmienia się cały czas, raz w lewo raz w prawo, dlatego  takie ustawienie  linii zdarza  się częściej niż linii  idealnie ustawiona pod wiatr. Wybór korzystnego miejsca jest tak ważny  bo 12 stopniowe ustawienie linni startu daje przy  40 długości  kadłuba 11 długości przewagi dla  jachtu który wystartuje z korzystnej strony. Na następnym obrazku mamy przykładową halsówkę wykorzystującą oscylacyjne  zmiany  wiatru  i odczyty kompasu.

Jak widać jest to żeglowanie wykorzystujące oscylacyjne zmiany wiatru gdzie kompas Race Master jest bardzo przydatny. Po boku  na wiatr bok z wiatrem i odczyty kompasu na prawym

i lewym halsie. Musimy mieć świadomość tego że pomiar był dokonywany 10 min przed startem. Mamy za sobą około 12 minut halsówki, więc nasze odchyłki kursu są od średniego kierunku wiatru mierzonego 22 minuty temu. Na szczęście kompas ma możliwość korekty średniego kierunku wiatru podczas żeglugi. Jeżeli widzimy że wiatr ma tendencje do stałej zmiany kierunku możemy to skorygować najlepiej to zrobić jeszcze na halsówce.

4. Pomiar czasu. Przyciskiem zmieniamy tryb  pracy kompasu na pomiar czasu. Na wyświetlaczu w  górnej części  mamy aktualny kurs a na dolnym  czas jaki  bedzie odliczany np. 5 min. Czekamy na  sygnał z  komisji regatowej i włączamy przycisk (przycisk pomiaru) Czas do startu jest odliczany a równolegle działa funkcja kompasu taktycznego która możemy uruchomić włączajac odpowiednio przycisk.

Ogólne zasady podczas używania kompasu Race Master

W warunkach stabilnego wiatru od morza np. 12-15w  i prognozy nie zakładającej stałej zmiany, wszystko jest proste. Ale w przypadku gdy wieje słaby wiatr od brzegu a atmosfera jest nie stabilna, występują duże zmiany wiatru co do prędkości i kierunku. Wtedy jest o wiele  trudniej ale zawsze majcc kompas  będziemy wiedzieć jak wielkie są zmiany wiatru w porównani z pomiarem przeprowadzonym przed wyścigiem. W tych warunkach zmiany wiatru mogą nie mieć już charakteru oscylacji. (tak zwany żużel) Przy słabym wietrz zmieniają się priorytety (ważniejsza jest prędkość wiatru). Musimy  lepiej obserwować akwen i  jachty  i na tej podstawie przewidywać zmiany wiatru. Ci którzy jeszcze nie mają kompasu a chcieliby zastosować na swoim jachcie zapraszamy do sklepu www.taktyk.salis.pl w zakładce kompasy elektroniczne. Myślę że te parę informacji ułatwi zrozumienie działania kompasu i przyczyni się do osiągania coraz to lepszych wyników.

Do zobaczenia na wodzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Adres elektroniczny nie będzie publicznie widoczny.

*

*